Lese ut feil fra bilen

Å selv lese ut feilkoder med et OBD2 diagnoseverktøy

 

OBD opprinnelse

OBD står for On-Board Diagnostics. Før 2000 kunne neste bare forhandlere lese og tilbakestille en modul i bilen. Alle bilmerker hadde sine egne diagnoseverktøy, diagnosekontakter, feilkodetolkninger og prosedyrer for utlesing og sletting. Etter obligatorisk standarisering for bensinbiler i 2001 og for dieselbiler i 2003 har utlesing av feil og informasjon blitt mye enklere. Noen bilmerker valgte OBD2 standarden tidligere. ISO standardisering OBD-II er laget av bl.a. ISO, kjent for sertifiseringer. ISO har skapt en standard beskrivelse av hvordan utlesing av informasjon fra OBDII skal være. Bilprodusentene er pålagt å forholde seg til dette. Systemet er nært knyttet til det fysisk innebygde diagnosesystemet og diagnosekontakten. Det er flere navn for samme system, og dermed de samme standardene. Bare navnet er forskjellig. OBD2 - USA EOBD - Europa JBOD - Japan

 

Hva leser OBD2-systemet?

De viktigste sensorene blir kontinuerlig testet. Andre bare i visse tilfeller. Eksempler på systemer som blir kontinuerlig testet er tenning, drivstoffsystem, turtall, hjulsensorer, EGR og airbag. Mindre viktige systemer testes bare ved bruk. Lese feilkoder Med OBD2-standarisering har lesing av feilkoder og tilbakestilling av ECU-verdier blitt enklere. On-Board Diagnostics systemet sikrer at varsellampene lyser på dashbordet når det oppstår en feil. Check engine-lyset er best kjent. Det er varsellampen med bilde av en motor. Programvaren fanger opp og lagrer informasjon om feilen. Med en feilkode-scanner kan man lese ut feilen og i tilfelle periodisk feil slette denne med en gang. Hvis feilen er til stede, vet man årsaken og kan reparere feilen, for deretter å slette.

 

Koble til EOBD-kontakten

Sett støpselet i kjøretøyets OBD kontakt. Tilkoblingen er ofte å finne til venstre for eller i nærheten av rattstammen. (For hjelp til å finne denne til din bil, se kapittel plassering EOBD kontakt ) Kabelen er også kjent som Diagnostic Link Connector. OBD2 diagnostisk fremgangsmåte Når scanneren er tilkoblet OBD2-kontakten kan du enten velge den modulen du vil lese ut, for eksempel motorstyring, airbag (SRS) eller ABS. Med de mer avanserte apparatene kan du la scanneren søke automatisk på alle moduler som finnes i bilen. Deretter kan du lese ut feilkoder, informasjon om sensorer osv. Vi anbefaler at du leser den medfølgende bruksanvisningen for OBD2-scanneren.

 

Tolkning av feilkoder

En EOBD feilkode kan for eksempel se slik ut: P1205 Cylinder No. 5 - misfire. Det vi ofte gjør er å slette feilkoden. Hvis feilen kommer tilbake etter kort tid må man finne årsaken og få det reparert. Ta gjerne et googlesøk på feilkoden, kombinert med bilmerke og modell. Her finner man ofte mange nyttige tips. Til og med bilverksteder benytter seg av dette. I dette eksempelet finner man raskt ut at årsaken mest sannsynlig er en ødelagt tennplugg eller coil.

All rights reserved